درمان بی اشتهایی و غذا نخوردن کودکان و نوزادان با مواد غذایی اشتهاآور

درمان بی اشتهایی و غذا نخوردن کودکان و نوزادان با مواد غذایی اشتهاآور

بی‌اشتهایی، نداشتن احساس گرسنگی یا عدم تمایل به غذا خوردن است. کودک شما ممکن است در دوره‌هایی به خاطر پایین بودن سرعت رشد یا به دلایل مختلف دیگری دچار بی‌اشتهایی یا کم‌اشتهایی شود. در بیش‌تر موارد، بی‌اشتهایی مقطعی جای نگرانی ندارد. اگر کودک شما کاهش وزن داشته یا در مورد تمایلش به لاغر شدن صحبت می‌کند، مراقبت‌های پزشکی لازم را برای کودکتان انجام دهید. این‌ها ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های جسمی یا بی‌اشتهایی باشند، وضعیتی که اغلب برای بهبود هم به درمان جسمی نیاز دارد و هم مشاوره. والدین می‌توانند راه‌های مختلفی را برای بازگشت اشتهای کودکانشان امتحان کنند.

آیا کودکتان بهانه گیر شده است؟ آیا اکنون از خوردن غذاهایی که قبلا مورد علاقه‌اش بودند امتناع می‌کند؟ مادران اغلب از غذا نخوردن کودکشان احساس نگرانی می‌کنند. البته این مساله در میان کودکان 2 تا 6 سال طبیعی است چون اشتهایشان تحت تاثیر سن، میزان انرژی و غیره دچار تغییر می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بی اشتهایی کودکتان با پزشک متخصص اطفال ملاقات داشته باشید و پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید. برای رزرو نوبت در کلینیک من و کودکم با شماره های  03136826450  تماس حاصل فرمایید.

دلایل بی‌اشتهایی در کودکان


دلایل بی‌اشتهایی در کودکان

در پایین برخی از دلایل بی‌اشتها شدن کودکان بیان می‌شود.

میزان سرعت رشد

تغییر در سرعت رشد می‌تواند باعث کاهش اشتها در کودکان شود. در طول یک سال اول، نوزادان با سرعت بالایی رشد می‌کنند. اما پس از آن سرعت رشد پایین می‌آید و ممکن است کمتر غذا بخورند. در طول این دوره، کاهش اشتها کاملا طبیعی است.

بیماری

بیماری‌ها اغلب می‌توانند باعث ایجاد بی‌اشتهایی قابل توجهی در کودکان شوند. اگر کودک شما از گلودرد، آنفولانزای معده، اسهال، سردرد، تب یا مشکلات دیگری رنج می‌برد، ممکن است نسبت به حالت معمول غذای کمتری بخورد. خوشبختانه بیش‌تر کودکان پس از بهبودی، اشتهایشان بر می‌گردد.

استرس

استرس می‌تواند اثرات منفی زیادی همچون بی‌اشتهایی روی کودکان خردسال داشته باشد. اگر متوجه شدید که تمایل کودکتان به غذا خوردن کاهش یافته و خوابش دچار مشکل شده است، احتمالا از استرس رنج می‌برد. برای رفع مشکل کم اشتهایی کودکتان، لازم است عامل ایجاد استرس را شناسایی کرده و آن را حل کنید. موارد زیر برخی از عوامل شایع ایجاد استرس در دوران کودکی هستند:

  • مشکلات خانوادگی همچون فوت یکی از اعضای خانواده، مرگ حیوان خانگی یا تولد خواهر یا برادری جدید
  • مزاحمت قلدرها در مدرسه
  • ناتوانی در مدیریت فشارهای آموزشی و انتظارات غیرعملی والدین

افسردگی

افسردگی  می‌تواند یکی دیگر از دلایل غذا نخوردن در کودکان باشد. بسیاری از والدین افسردگی را با غمگین بودن اشتباه می‌گیرند. اما غمگین بودن با افسردگی یکی نیست. احساس غم و اندوه با گذشت زمان رفع می‌شود اما افسردگی این‌گونه نیست. افسردگی نه تنها کودک را دچار غم و اندوه می‌کند بلکه در زندگی طبیعی او هم اختلال ایجاد می‌کند. اگر تمایل کودک شما نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا از انجام آن‌ها لذت می‌برد کاهش یافته است، این احتمال وجود دارد که دچار افسردگی شده باشد. تغییر در رفتارهای غذایی هم نشانه‌ای جدی از بروز افسردگی است. ممکن است جهت کمک به کودکتان برای درمان افسردگی، نیاز به مراقبت ‌های پزشکی باشد.

مصرف دارو

اگر اخیرا کودک مصرف آنتی‌بیوتیک داشته است، ممکن است اشتهایش کاهش یابد. بی‌اشتهایی در کودکان یکی از عوارض جانبی شایع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و برخی داروهای دیگر است.

کم‌خونی

کم‌خونی  یکی دیگر از دلایل احتمالی کاهش اشتها در کودکان است. کودکان مبتلا به کم‌خونی به نسبت دیگر کودکان، خسته، بدخلق و ضعیف‌تر به نظر می‌رسند. اگر کم‌خونی بدون درمان رها شود، می‌تواند در رشد کودک و عملکردش در مدرسه اختلال ایجاد کند. اگر احساس می‌کنید کودکتان کم‌خون است، برای گرفتن آزمایش خون اقدام کنید.

کرم روده

کرم‌ روده می‌تواند باعث بی‌اشتهایی در کودکان شود. کرم‌ها وارد سیستم گوارشی کودک شده و به عنوان انگل‌هایی در آنجا رشد می‌کنند، باعث خون‌ریزی روده، بی‌اشتهایی، دیسانتری و غیره می‌شوند.

یبوست

تحرک غیرعادی روده در کودکان می‌تواند منجر به یبوست شود. بی‌اشتهایی در کودکان نوپا یکی از علائم قدیمی یبوست است.

چگونه اشتهای کودکتان را افزایش دهید


چند راه طبیعی برای بهبود اشتهای کودکان:

  • کودکان تنقلات را دوست دارند. اما این تنقلات می‌بایست به خوبی وعده‌ای غذایی باشند. غذاهای هوشمندانه‌ای انتخاب کنید. برای مثال به جای چیپس و ساندویچ، بادام زمینی و به جای شیرینی و بیسکویت، سبزیجات پخته به کودک بدهید.
  • بادام زمینی با خاصیت اشتها آور بودن و سرشار بودن از پروتئین شناخته شده است. غذاهای بیش‌تری بر مبنای بادام زمینی به برنامه غذایی کودک‌تان اضافه کنید.
  • بیش‌تر کودکانی که بی‌اشتها هستند، ممکن است از شیر متنفر باشند. اگر کودک از خوردن شیر امتناع می‌کند، مکمل‌های شیری را به شکل پنیر کوتاژ، ماست، خامه و کشک به وعده‌های غذایی او اضافه کنید. همچنین در صورت تمایل کودک، می‌توانید از شیر غیر لبنی هم استفاده کنید.
  • فعالیت‌ فیزیکی برای داشتن اشتهایی خوب اهمیت بسیاری دارد. دوچرخه سواری، اسکیت یا شرکت در برخی از برنامه‌های ورزش‌ی راهی عالی است برای اینکه کودکتان از نظر فیزیکی فعال باشد.
  • اگر اشتهای کودکتان کاهش یافته است، ابتدا لقمه‌های کوچکی برایش بگیرید تا اینکه خودش شروع به غذا خوردن کامل می‌کند. مقادیر کمتر غذا متابولیسم بدن را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش اشتها می‌شود.
  • غذاهایی ابداعی از مواد مغذی که کودکتان دوست دارد درست کنید، وعده‌های غذایی را هم متناسب با زائقه او درست کنید. وقتی که کودکتان غذاهای مورد علاقه‌اش را سر سفره ببیند، بیشتر ترغیب به غذا خوردن می‌شود.
  • جهت افزایش وزن کودک، غذاهایی با کالری بالا انتخاب کنید.
  • 30 دقیقه قبل از وعده‌های غذایی به کودک آب بدهید.

ویتامین‌های خوبی که باعث افزایش اشتها در کودک نوپا می‌شوند


برخی از ویتامین ها موجب افزایش اشتهای کودک می شوند که در زیر به چند مورد آن اشاره شده است:

ویتامین ب 12 یا کوبالامین به بدن در تبدیل غذا به انرژی، متابولیزم چربی‌ها و پروتئین‌ها و حفظ سلامتی کبد، مو، چشم و پوست کمک می‌کند. کمبود ویتامین ب 12 به ویژه در کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند شایع است. این کمبود در طول دوره نوزادی یا نوپایی و زمانی آشکار می‌شود که تاخیر در رشد، مشکلاتی در سیستم عصبی مرکزی، امتناع از غذا خوردن، مشکلات در تغذیه و استفراغ مشاهده می‌شود.

یکی از علائم اصلی کمبود روی، کاهش اشتها است. کمبود این ماده معدنی در کودکان نوپا، می‌تواند باعث کاهش رشد، کاهش مشکل چشایی و بویایی، مشکلات پوستی و مشکل در ترمیم زخم‌ها شود.

ویتامین دی به جذب روی، همچنین دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و ویتامین آ کمک می‌کند. وقتی که روی، آهن و منیزیم به اندازه کافی جذب بدن نشود، باعث ایجاد کمبود آن‌ها شده و منجر به داشتن احساس خستگی و بی‌اشتهایی می‌‍‌شود. کمبود ویتامین دی ممکن است مانع جذب این مواد معدنی در بدن شود. کمبود ویتامین دی ممکن است در میان کودکان نوپایی رخ دهد که دچار نارسایی لاکتاز هستند.

غذاها برای کمک به افزایش وزن کودک و افزایش اشتها


اکنون که شما برخی از دلایل اصلی کاهش اشتها و کند بودن افزایش وزن در کودک‌تان آشنا شده‌اید، وقت آن است که راه حلی برای افزایش وزن کودکتان پیدا کنید. لیستی از غذاهای اشتها آور برای کودکان وجود دارد. از این دستورات غذایی طبق راهنمایی‌ها و پیشنهادات پزشک متخصص برای افزایش وزن کودک استفاده کنید، و به زودی تفاوت را احساس خواهید کرد.

شیر مادر

تغذیه با شیر مادر به صورت اختصاصی تا زمانی که نوزاد به شش ماهگی برسد توصیه می‌شود و تا رسیدن نوزاد به این سن شیر مادر تمامی مواد معدنی مورد نیاز نوزاد را تامین می‌کند. مطمئن شوید که نوزاد به اندازه کافی شیر می‌خورد و می‌بایست وزن او رو به افزایش باشد. اگر بنا به دلایل مشخصی حین تغذیه با شیر مادر، وزن نوزاد به اندازه کافی افزایش نداشته باشد، پس از مشورت با پزشک می‌توانید از فرمول تغذیه کودک به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید.

آب هویج

 

آب هویج پوره

آیا می‌دانستید آب هویج هم باعث افزایش اشتها می‌شود؟ طبق گفته متخصصان، هویج باعث افزایش حس گرسنگی می‌شود و کمک می‌کند کودک در وعده‌ای غذایی، غذای بیش‌تری بخورد.

آب زنجبیل

زنجبیل یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های افزایش اشتها است، همچنین به بهبود هضم و رفع حالت تهوع هم کمک می‌کند.

دارچین

دارچین

دارچین یکی از موثرترین مواد غذایی برای بهبود اشتها در کودکان است. همچنین به غذا طعم می‌دهد و کودک را به خوردن غذا ترغیب می‌کند.

پاپایا

پاپایا به عنوان یکی از میوه‌های اشتها آور شناخته می‌شود و به افزایش سریع‌تر وزن کودک کمک می‌کند. همچنین میوه‌ای سرشار از ویتامین است، به ویژه ویتامین‌های آ، ث، و ای را به کودک می‌رساند. این خواص باعث می‌شود به گزینه‌ای مناسب برای بهبود اشتهای کودک تبدیل شود.

شربت لیمو

همان شربت لیموی قدیمی که در طول تابستان همگی مصرف می‌کنیم، در واقع یک محرک طبیعی برای اشتها است. علاوه بر این، لیمو میوه‌‌ی خنکی است که باعث می‌شود کودک احساس راحت‌تری داشته باشد. گرمای زیاد باعث از بین رفتن اشتها می‌شود و می‌تواند عذاب آور هم باشد.

آجیل و میوه‌ خشک

آجیل و میوه‌ خشک

اشتها اور بودن آجیل‌هایی همچون بادام هندی، بادام‌ و گردو اثبات شده است. همچنین می‌توانید از میوه‌های خشک همچون خرما و انجیر هم استفاده کنید. خوردن این مواد غذایی به افزایش وزن سالمی در کودک کمک می‌کند.

انار

انار برای بهبود اشتهای کودکان میوه‌ای فوق العاده‌ای است. انار اختلالات هاضمه را درمان کرده و باعث می‌شود کودک احساس راحتی بیش‌تری داشته باشد. همچنین برای از بین بردن کرم‌های روده و محافظت از کبد هم مفید است. تمامی این خواص باعث می‌شود در راس مواد غذایی اشتها آور قرار گیرد.

نکاتی برای جلوگیری از بی‌اشتهایی کودکان


چند نکته برای جلوگیری از بی‌اشتهایی کودکان در پایین ذکر شده است:

  • غذاها را به شیوه‌ای تزئین کنید که برای کودک جذاب باشد. می‌توانید غذاهای سالم را با ظاهری دلپذیر بیارایید.
  • به هنگام غذا خوردن با کودک بحث نکنید و او را سرزنش نکنید
  • برنامه غذایی را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها زمانی که کودکتان گرسنه باشد غذا آماده کنید
  • کودکتان را به خورد غذاهای سالم ترغیب کنید
  • به کودک اجازه دهید بین وعده‌ها تنقلات بخورد
  • در میان وعده‌هایی منظم، مقادیر غذای کمی برای کودک آماده کنید
  • کودک را تشویق کنید که فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشد
  • اگر کودکتان گرسنه نیست او را مجبور به غذا خوردن نکنید. اینکه از او بخواهید غذایش را حتما تمام کند هم کار اشتباهی است.

علاوه بر این موارد، می‌توانید از راه‌های دیگری هم برای بهبود اشتهای کودک‌تان استفاده کنید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."