تنظیم خواب طبیعی نوزادان در سنین مختلف، از یک ماهگی تا 12 ماهگی

تنظیم خواب طبیعی نوزادان در سنین مختلف، از یک ماهگی تا 12 ماهگی

یک نوزاد تازه متولد شده به طور متوسط بیشتر ساعات شبانه روز را خوابیده و فقط چند ساعت برای شیر خوردن بیدار می‌شود. غالباً درک نحوه و طول مدتی که یک کودک تازه متولد شده باید بخوابد برای افرادی که به تازگی بچه‌دار شده‌اند دشوار است. متأسفانه، نوزادان در ابتدا هیچ برنامه‌ای نداشته و شب و روز را از هم تشخیص نمی‌دهند – آنها فکر می‌کنند که باید در هنگام شب بیدار باشند و در هنگام روز بخوابند.

معمولاً کودکان تازه متولد شده حدود 8 تا 9 ساعت در روز و حدود 8 ساعت در شب می‌خوابند. بیشتر نوزادان حداقل تا 3 ماهگی یا تا زمانی که وزن آنها به 6 تا 7 کیلوگرم برسد نمی‌توانند بدون این که بیدار شوند به مدت 6 تا 8 ساعت بخوابند. به هر حال، این به میزان قابل توجهی در نوزادان متفاوت است و برخی نوزادان تا سن حدود یک سالگی در هنگام شب به طور کامل نمی‌خوابند. کودکان تازه متولد شده و نوپایان، معده کوچکی داشته و باید هر چند ساعت یک مرتبه برای تغذیه بیدار شوند. در بیشتر موارد، نوزاد شما هر 3 ساعت یک مرتبه بیدار شده و غذا می‌خواهد. این که کودک شما هر چند ساعت یک مرتبه بیدار می‌شود به این که برای تغذیه چه می‌خورد و چند سال دارد بستگی دارد. برای این که مطمئن شوید که آیا لازم است کودک را برای تغذیه بیدار کنید یا نه باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

همان طور که بسیاری از والدین می‌دانند، دنیای خواب نوزادان تازه متولد شده عجیب و غریب است. آنها در ساعات غیرمنتظره‌ای چرت می‌زنند. به نظر می‌رسد که آنها به تفاوت بین روز و شب بی‌توجه و بی‌تفاوت هستند. آنها به طور مکرر از خواب بیدار می‌شوند.

به تغییرات الگوی خواب نوزاد خود توجه کنید. اگر نوزاد شما مدام خواب است و به طور ناگهانی بیدار می‌شود ممکن است دچار مشکلاتی مانند عفونت گوش باشد. برخی اختلالات خواب به دلیل تغییرات رشد یا به دلیل تحریک بیش از حد آنها ایجاد می‌شود.

از آنجایی که ممکن است برخی از بدخوابی‌های نوزاد شما به علت بیماری یا عفونت باشد، توصیه می‌شود نشانه‌های آن را جدی بگیرید. به این منظور می‌توانید برای معاینه کودکتان به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک من و کودکم شماره‌های

 03136826450 

تماس حاصل فرمایید.

 وضعیت خواب نوزادان تازه متولد شده چگونه است؟


مراحل و عمق خواب نوزادان نیز مانند بزرگسالان متغیر است. بسته به مرحله خواب، نوزاد ممکن است به طور فعال حرکت کرده یا خیلی زود بخوابد. الگوی خواب کودکان نوپا در آخرین ماه بارداری شکل می‌گیرد – اول خواب فعال، سپس خواب کامل در ماه هشتم. دو نوع خواب وجود دارد:

حرکات سریع چشم

وقتی رؤیا اتفاق می‌افتد و چشم‌ها به سرعت به سمت عقب و جلو حرکت می‌کنند، خواب سبک است. با این که نوزادان حدود 16 ساعت می‌خوابند اما حدود نیمی از این مدت خواب با حرکات سریع چشم است.

خواب بدون حرکات سریع چشم

خواب بدون حرکات سریع چشم چهار مرحله دارد:

  • مرحله 1: خواب آلودگی، افتادگی چشم‌ها که ممکن است باز و بسته شوند، چرت زدن
  • مرحله 2: خواب سبک، ممکن است نوازد با صدا بپرد یا تکان بخورد
  • مرحله 3: خواب عمیق، نوزاد کاملاً آرام بوده و حرکت نمی‌کند
  • مرحله 4: خواب بسیار عمیق، نوزاد کاملاً آرام بوده و حرکتی نمی‌کند.

نوزاد در ابتدای سیکل خواب وارد مرحله 1 می‌شود، سپس به مرحله 2 رفته و سپس به مراحل 3 و 4 می‌رود و دوباره به مرحله 3 و سپس و 2 بازگشته و در نهایت وارد خواب با حرکات سریع چشم می‌شود. این چرخه ممکن است چندین مرتبه در هنگام خواب تکرار شود. نوزادان ممکن است از خواب عمیق به خواب سبک رفته و یا ممکن است در چند ماه اول برای دوباره به خواب رفتن مشکل داشته باشد.

علائم آمادگی برای خوابیدن چیست؟


زمانی که نوزاد هر یک از علائم زیر را نشان می‌دهد به این معنی است که برای خوابیدن آماده است:

  • مالیدن چشم‌ها
  • خمیازه کشیدن
  • خیره شدن
  • نق‌نق کردن

چگونه می‌توان به نوزاد برای خوابیدن کمک کرد؟


چگونه می‌توان به نوزاد برای خوابیدن کمک کرد؟

همه کودکان نمی‌دانند که چگونه باید بخوابند. درموقع خوابیدن، بسیاری از والدین می‌خواهند با تکان دادن یا با شیر دادن، کودک را بخوابانند. ایجاد یک قانون مشخص برای به رختخواب رفتن یک روش خوب است.

 به هر حال، کودک در هنگام غذا خوردن یا هنگامی که روی دستان شما است نباید بخوابد. این کار ممکن است به یک الگو تبدیل شده و نوزاد عادت می‌کند که فقط به این روش بخوابد. زمانی که نوزاد در چرخه خواب خود کمی بیدار می‌شود ممکن است قادر نباشد که خودش دوباره بخوابد.

بیشتر متخصصین توصیه می‌کنند که اجازه دهید کودک روی دست شما خواب آلوده شده و سپس در حالی که هنوز بیدار است او را در رختخوابش قرار دهید. با این کار می‌توانید به او یاد بدهید که چگونه بخوابد. موسیقی آرام در هنگامی که نوزاد خواب آلوده است یک روش خوب برای ساختم قاعده‌ای برای خوابیدن است.

چگونه می‌توان خواب نوزاد را تنظیم نمود؟


در اینجا به چند نکته که می‌تواند به نوزاد در خوابیدن کمک کند اشاره می‌کنیم:

اجازه بدهید کودک چرت بزند

در 6 تا 8 هفته اول، نوزادان نمی‌توانند بیش از دو ساعت در هر مرتبه بیدار بمانند. اگر شما بیش از این نوزاد را بیدار نگه دارید، خودتان خسته شده و برای خوابیدن دچار مشکل می‌شوید.

به نوزاد خود تفاوت بین شب و روز را آموزش دهید

برخی کودکان نوپا شب زنده­دار هستند (گاهی اوقات ممکن است شما در دوران بارداری هم همین طور باشید) و مدت زیادی بیدار مانده و در رختخواب تقلا می‌کنند. در چند روز اول شما نخواهید توانست کاری برای آن انجام دهید اما زمانی که نوزاد به 2 هفتگی رسید، شما می‌توانید به نوزاد خود تفاوت بین شب و روز را آموزش دهید.

هنگامی که او تغییر کرده و در هنگام روز بیدار می‌ماند، با او بازی کنید، خانه و اتاق او را روشن نگه دارید و در مورد سر و صداهای روزانه مانند زنگ تلفن، موزیک یا ماشین ظرفشویی نگران نباشید. اگر نوزاد در هنگام شیر خوردن خوابید او را بیدار کنید.

در هنگام شب و زمانی که او بیدار است با او بازی نکنید. سر و صدا را کم کرده و اتاق را تاریک کنید و با او زیاد صحبت نکنید. پس از مدتی طولانی او یاد می‌گیرد که شب موقع خوابیدن است.

به علائم خستگی نوزاد توجه کنید

به علائم خستگی نوزاد خود توجه کنید. آیا او چشم‌های خود را می‌مالد، گوش خود را می‌کشد یا بیش از حد نق‌نق کرده و بهانه می‌گیرد؟ اگر شما این علائم یا نشانه‌های دیگر را دیدید سعی کنید او را بخوابانید. خیلی زود حس ششم شما در مورد ریتم روزانه و الگوهای خواب نوزاد پیشرفت کرده و متوجه می‌شود که او چه زمانی آماده چرت زدن است.

برنامه خواب نوزاد را منظم کنید

هیچ موقع برای شروع ایجاد و پیروی از یک قانون برای خوابیدن نوزاد دیر نیست. این می‌تواند به سادگی گذاشتن نوزاد در مخل خوابش و لالایی خواندن و شب بخیر گفتن و بوسیدن او باشد.

زمانی که کودک خواب آلوده است او را در رختخوابش بگذارید

زمانی که سن نوزاد به 6 تا 8 هفتگی رسید، می‌تواند خودش بخوابد. زمانی که خواب آلوده ولی بیدار است او را پایین بگذارید.

همه با این روش موافق نیستند. به هر حال برخی والدین تکان دادن یا مراقبت از کودک برای خوابیدن را انتخاب می‌کنند زیر بر این باورند که این طبیعی و عادی است چون آنها از این کار لذت می‌برند و کودک نیز به راحتی می‌خوابد یا شاید به این دلیل که فکر می‌کنند روش‌های دیگر کار نمی‌کند. این والدین چندین مرتبه در هنگام شب با کودک خود بیدار شده و به او کمک می‌کنند که دوباره بخوابد.

چه موقع دوره‌های خواب نوزاد طولانی‌تر می‌شود؟


چه موقع دوره‌های خواب نوزاد طولانی‌تر می‌شود؟

طول دوره‌های خواب روزانه بیشتر نوزادان در سن 6 تا 8 هفتگی کاهش می‌یابد و بیشتر در شب می‌خوابند، البته هنوز هم در هنگام شب برای شیر خوردن بیدار می‌شوند. همچنین دوره خواب آنها با حرکات سریع چشم کاهش یافته و طول دوره‌های خواب عمیق آنها افزایش می‌یابد.

در سنین بین 4 تا 6 ماهگی، به گفته متخصصین، بیشتر نوزادان می‌توانند در هنگام شب به مدت 8 تا 12 ساعت بخوابند. برخی کودکان نوپا از سن 6 هفتگی می‌توانند برای دوره‌های طولانی‌تری در شب بخوابند اما بیشتر نوزادان در سن 5 تا 6 ماهگی به این نقطه عطف می‌رسند و برخی تا دوره خردسالی هنوز هم در هنگام شب بیدار می‌شوند. اگر هدف شما این باشد؛ می‌توانید به نوزاد خود کمک کنید که زودتر به این مرحله برسد؛ برای رسیدن به این هدف باید عادات خواب را به او آموزش دهید.

بهترین حالت خواباندن نوزاد برای داشتن خواب آرام


بهترین حالت برای خواباندن نوزاد به عوامل بسیاری وابسته است. به عنوان مثال، شما می‌توانید نوزادتان را طاق‌باز بخوابانید، بدون آنکه برایش مشکلی پیش بیاید اما این شیوه برای نوزادانی که زیاد استفراغ  می‌کنند، چندان مناسب نیست، چون ممکن است مایعات راه تنفسشان را ببندد، پس بهتر است از شیوه خوابانیدن به پهلو استفاده کنید. دمر خوابیدن نوزاد ممکن است خطرآفرین شود. همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید تا احتمال سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهید. در این مورد می‌توانید از پزشک متخصص اطفال نیز راهنمایی بگیرید.

جدول میزان خواب کودک در سنین مختلف


در جدول زیر میزان میانگین ساعت خواب نوزادان در سنین مختلف آورده شده است. به دلایلی ممکن است کودک شما کمتر یا بیشتر از این ساعت بخوابد در این باره می‌توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

جدول میزان خواب کودک در سنین مختلف