بهترین شربت، ویتامین، موادمعدنی و مولتی ویتامین برای رشد کودک

کودکان برای سالم ماندن به همه ویتامین‌­ها و مواد­معدنی نیاز دارند. در حقیقت، ویتامین­‌ها ترکیبات طبیعی هستند که برای تبدیل شدن به  انرژی و صورت آنتی­اکسیدان در بدن دستخوش تغییرات مختلفی می‌شوند. از سوی دیگر، مواد معدنی عناصری غیرطبیعی و غیرقابل تغییر هستند که نقش مهمی را در سیستم اسکلت بدن ایفا می‌کنند، مواد­معدنی برای انتقال اکسیژن توسط خون ضروری می‌باشند. انتخاب یک رژیم‌­غذایی سالم و متعادل می­تواند همه مواد­معدنی و ویتامین­‌های مورد نیاز برای سلامت کودک را فراهم کند.

بدن روزانه به مقادیر کمی از ویتامین­‌ها نیاز دارد، که به‌­اندازه­ کافی در غذاهایی که کودک می­خورد وجود دارند. به این ترتیب، در اواسط دوران کودکی، نیاز به مصرف مکمل­‌ها کاهش می­یابد. با این حال، ممکن است متخصص اطفال مصرف روزانه مکمل را برای برخی کودکان ضروری بداند. اگر کودک شما میل به خوردن غذا ندارد، یا به‌­طور منظم غذا نمی­خورد، یا فقط برخی مواد­غذایی را می­خورد (مانند مصرف سبزیجات و عدم مصرف محصولات لبنی)، پزشک مصرف مکمل ویتامین را تجویز می‌کند. اگر نگران دریافت ناکافی ویتامین­‌ها و مواد­معدنی توسط کودک خود هستید با متخصص اطفال مشورت کنید.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت در کلینیک تخصصی کودکان من و کودک با شماره  03136826450  تماس بگیرید.

ویتامین­های مورد نیاز کودکان و نوزادان


ویتامین A

ویتامین A برای حفظ سلامت عملکرد سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست، چشم، و سیستم تنفسی، جلوگیری از عفونت مجاری ادراری و سیستم گوارش مفید است.

  • کمبود ویتامین A در بدن: علائم کمبود ویتامین A عبارتند از شب­‌کوری، خشکی چشم، و التهاب چشم.
  • بهترین منابع ویتامین A: جگر، سبزیجات زرد رنگ مانند هویج و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند.
  • مقدار توصیه‌­شده و مجاز روزانه: ۳۰۰ میکروگرم در روز (کودکان 1 تا 3 سال): ۴۰۰ میکروگرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ سال)

گروه ویتامین B

ویتامین­‌های گروه B، مجموعه‌ای از ویتامین­‌های محلول در آب هستند که در بدن انسان به عنوان یک مجموعه عمل می‌کنند، بنابراین مصرف مقادیر کافی از این ویتامین­‌ها برای بدن ضروری است ویتامین‌های گروه B عبارتند از:

  • ویتامین B1  تیامین
  • ویتامین B2
  • ریبوفلاوین
  • ویتامین B3
  • نیاسین
  • ویتامین B4
  • فولات
  • ویتامین B12

ویتامین C

ویتامین C یکی از قدرتمندترین آنتی­اکسیدان­‎های بدن است. ویتامین C به حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن و تشکیل بافت همبند کمک می­کند، بافت همبند باعث انسجام سیستم اسکلتی ماهیچه‌­ای می­‌شود.

  • کمبود ویتامین C: کمبود ویتامین C، حتی کمبود خفیف آن، باعث بروز علائمی مانند خستگی، از دست دادن اشتها، عفونت مکرر، و کبود شدن بدن می­شود.
  • بهترین منابع ویتامین C: اصولاً همه سبزیجات و میوه­‌های تازه حاوی مقادیر چشمگیر ویتامین C هستند.
  • مقدار توصیه­‌شده و مجاز روزانه: ۳۵ میلی­گرم در روز (کودکان 1 تا 3 سال): ۳۵ میلی­گرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ سال).
  • خوراکی مفید: یک عدد کیوی متوسط می­تواند ۷۵میلی­گرم ویتامین C در اختیار بدن قرار دهد.

ویتامین D

مهم‌ترین نقش ویتامین D در بدن این است که مقدار جذب کلسیم از موادغذایی را تعیین و تنظیم می‌کند، بنابراین سطح کلسیم در بدن را تنظیم می­کند. ویتامین D برای عملکرد صحیح و کارآمد سیستم ایمنی بدن ضروری است.

  • کمبود ویتامین D: کمبود ویتامین D در کودکان می‌تواند منجربه نرمی استخوان شود در این حالت استخوان­های بدن نرم می­شوند و رشد خوبی ندارند.
  • بهترین منابع ویتامین D: روزانه حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، یا روغن جگر ماهی، ماهی­‌های روغنی، محصولات لبنی، و تخم مرغ مصرف کنید.
  • مقدار توصیه­شده و مجاز روزانه: همه کودکان باید روزانه ۵ میکروگرم ویتامین D دریافت کند.
  • خوراکی­های مفید: یک قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی حاوی ۳۴ میکروگرم ویتامین D است.

ویتامین E

ویتامین E در بدن به عنوان آنتی‌­اکسیدان عمل می­کند، با رادیکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل‌­های آزاد مبارزه می­کند، و از غشای سلولی در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال­‌های آزاد محافظت می­کند.

  • کمبود ویتامین E: کمبود ویتامین E مسئله بسیار حادی نیست اما می­تواند منجربه عصبانیت و بی­‌خوابی شود، و کمبود شدید آن باعث نرم شدن استخوان و دندان می‌شود.
  • بهترین منابع ویتامین E: مغزها، دانه­‌ها، و روغن­های گیاهی.

مقدار توصیه­‌شده و مجاز روزانه: ۲ تا ۴ میلی­‌گرم در روز (برای نوزادان): ۴ تا ۱۱ میلی­‌گرم در روز (برای کودکان).

خوراکی­‌های مفید: مصرف نصف یک عدد آووکادوی متوسط می­تواند 2/3 میلی‌­گرم ویتامین E در اختیار بدن قرار دهد.

ویتامین K

ویتامین K برای لخته شدن خون در محل جراحت ضروری است.

  • کمبود ویتامین K: کمبود ویتامین K به­‌ندرت رخ می‌دهد. تقریباً همه افراد ویتامین K مورد نیاز خود را از طریق غذا یا باکتری­های بدن دریافت می‌کنند.
  • بهترین منابع ویتامین K: ویتامین K در سبزیجات برگ سبز و دانه سویا یافت می­‌شود، اما بخش زیادی از آن توسط میکروارگانیسم­‌های روده تامین می­‌شود.

مقدار توصیه­‌شده و مجاز روزانه: مصرف افراد ۲۵ میکروگرم ویتامین K برای همه کودکان کافی است.

خوراکی­‌های مفید: مصرف یک عدد تخم­‌مرغ درشت می‌تواند ۲۵ میکروگرم ویتامین K در اختیار بدن قرار دهد.

موادمعدنی مورد نیاز کودکان و نوزادان


کلسیم

کلسیم، ماده­‌ای معدنی است که به‌­وفور در بدن یافت می­شود و ۹۸ درصد از آن در بافت استخوان، 1 درصد در بافت دندان، و 1 درصد از آن در خون وجود دارد. کلسیم برای حفظ سلامت استخوان و دندان ضروری است و در خون به تنظیم ضربان قلب، کنترل فشار خون، و ارسال پیام به اعصاب می‌پردازد.

  • کمبود کلسیم در بدن: کمبود کلسیم بسیار شایع است و می­تواند منجربه شکستگی استخوان، مشکلات دندان، و در نهایت پوکی استخوان شود.
  • بهترین منابع کلسیم: محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز و بنفش.
  • مقدار توصیه­‌شده و مجاز روزانه: ۵۰۰ میلی­‌گرم در روز (کودکان 3-1 ساله)؛ ۷۰۰ میلی­‌گرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ ساله).
  • خوراکی مفید: مصرف روزانه 1 فنجان شیر می‌تواند ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم در اختیار بدن قرار دهد.

ید

ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است، هورمون تیروئید نقش مهمی را در فرآیند رشد، تکثیر سلول­‌ها، عملکرد عصبی، و تنظیم متابولیسم بدن ایفا می‌کند.

  • کمبود ید در بدن: کمبود ید بسیار شایع است و در زنان باردار منجربه عقب­‌ماندگی جنین می‌­شود.
  • بهترین منابع ید: غذاهای دریایی، ماست، تخم­‌مرغ و لبنیات.
  • مقدار توصیه‌­شده و مجاز روزانه: 90 میکروگرم در روز (کودکان 3-1 ساله)؛ ۹۰ میکروگرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ ساله).
  • خوراکی مفید: مصرف روزانه 1 گرم نمک یددار می‌تواند ۷۷ میلی­‌گرم ید در اختیار بدن قرار دهد.

آهن

آهن به انتقال اکسیژن در خون کمک می‌کند. نوزادان در هنگام تولد به‌­اندازه ۶ ماه در بدن خود ذخیره آهن دارند اما میزان ذخایر آهن در بدن آنها از طریق شیر مادر یا مکمل­‎‌های حاوی آهن تکمیل می‌شود. هنگامی­که کودک می‌تواند شروع به خوردن غذاهای جامد نماید باید غذاهای سرشار از آهن را در رژیم‌­غذایی او گنجاند. چون نوزادان و کودکان به سرعت رشد می‌­کنند به­مقدار زیادی آهن نیاز دارند.

  • کمبود آهن در بدن: حدود ۲۵ درصد از جمعیت در معرض ریسک فقر آهن قرار دارند، فقر آهن می‌تواند منجربه کم‌خونی شود. علائم کمبود آهن عبارتند از: خستگی، ضعف سیستم ایمنی بدن، مشکلات و اختلالات رفتاری، و اختلال حافظه. کودکان بیشتر مستعد ابتلا به کم‌خونی هستند.
  • بهترین منابع آهن: گوشت قرمز، خشکبار، زرده تخم­‌مرغ، غلات غنی­‌شده با آهن، و صدف خوراکی.
  • مقدار توصیه­‌شده و مجاز روزانه: 9 میلی­‌گرم در روز (برای کودکان 1 تا 3 سال): ۱۰ میلی­‌گرم در روز (برای کودکان ۴ تا ۸ سال).
  • خوراکی مفید: مصرف روزانه 1 فنجان نخود می­تواند 2/3 میلی­گرم آهن در اختیار بدن قرار دهد.

منیزیم

همه سلول­‌های بدن برای تولید انرژی به منیزیم نیاز دارند. منیزیم در تولید بیش از ۳۰۰ آنزیم مختلف نقش دارد و پیام­‌ها را به اعصاب می‌فرستد. منیزیم همچنین در حفظ سلامت قلب، تنظیم ضربان آن، و تنظیم فشار خون نقش دارد.

  • کمبود منیزیم: تحقیقات نشان داده که حدود سه­‌چهارم از جمعیت جهان منیزیم کافی دریافت نمی­‌کنند با این حال مشکلات ناشی از کمبود آن شایع نیست.
  • بهترین منابع منیزیم: سبزیجات برگ سبز، انواع غلات، و برخی سبزی­‌ها
  • مقدار توصیه‌­شده و مجاز روزانه: ۸۰ میلی­‌گرم در روز (کودکان 1 تا 3 ساله): ۳۰ میلی­‌گرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ ساله).
  • خوراکی مفید: مصرف نصف فنجان اسفناج پخته­‌شده منجمد می‌تواند ۷۵ میلی­‌گرم منیزیم در اختیار بدن قرار دهد.

فسفر

این ماده­ معدنی در همه سلول­‌های بدن وجود دارد و برای رشد و تشکیل استخوان و دندان ضروری است. فسفر در کنار ویتامین B عمل می‌کند و به تنظیم کار کلیه می‌پردازد، بنابراین افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند به لحاظ تنظیم مقدار فسفر در بدن مشکل دارند.

  • کمبود فسفر: از آنجایی که فسفر در اکثر غذاها وجود دارد، کمبود فسفر معمولا در افرادی که دچار قحطی شده‌اند مشاهده می‌شود.
  • بهترین منابع فسفر: مرغ، ماهی، گوشت قرمز، محصولات لبنی، تخم مرغ، نخود فرنگی، غلات، و مغزها
  • مقدار توصیه شده و مجاز روزانه: 460 میلی­گرم در روز (کودکان ۱ تا ۳ سال) و 500 میلی­‌گرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ سال).
  • خوراکی مفید: مصرف 1 فنجان ماست ساده کم چرب می‌تواند 38 میلی­گرم فسفر در اختیار بدن قرار دهد.

روی

روی به سیستم ایمنی بدن کمک می­کند با باکتری و ویروس­‌های مهاجم مبارزه کند. روی در بهبود زخم‌­ها و تقویت حواس چشایی و بویایی نقش مهمی ایفا می­کند. بدن برای تولید ماده وراثتی سلول به روی نیاز دارد.

  • کمبود روی: کمبود روی به­‌ندرت رخ می‌دهد اما کمبود آن می‌تواند باعث کند شدن رشد کودکان و نوزادان شود.
  • بهترین منابع روی: گوشت قرمز، انواع غلات، حبوبات، مغزها، و صدف خوراکی
  • مقدار توصیه‌­شده و مجاز روزانه: ۳ میلی­گرم در روز (کودکان ۱ تا ۳ سال)؛ ۴ میلی­‌گرم در روز (کودکان ۴ تا ۸ سال).
  • خوراکی مفید: مصرف روزانه یک­‌چهارم فنجان آرد گندم می‌تواند 6/3 میلی­گرم روی در اختیار بدن قرار دهد.

مولتی­‌ویتامین


مصرف مولتی­‌ویتامین می‌تواند در موارد زیر برای کودک مفید باشد:

  • کودک دچار اختلال «رشد جسمانی» است.
  • کودک دچار بیماری­‌های مزمن یا آلرژی غذایی است.
  • کودک پرهیز غذایی دارد مانند پرهیز غذایی مصرف گوشت

اگر پزشک مصرف مولتی­‌ویتامین را برای کودک تجویز کرد، مولتی­‌ویتامینی را انتخاب کنید که برای سن او این طراحی شده است و فقط به‌­اندازه شاخص روزانه، ویتامین و مواد معدنی را به بدن کودک می­رساند. به­‌علاوه، دارو را در دسترس کودک قرار ندهید و به او با یادآوری کنید که آب­نبات یا شیرینی نیست.

مکمل‌­های ویتامین D


کودکان که از شیر مادر تغذیه می­‌کنند باید روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. این مقدار در مورد کودکانی که از شیرخشک تغذیه می‌کنند نیز صحت دارد. حتی اگر کودک روزانه ۳۲ اونس غذای مخصوص کودک بخورد باید مکمل ویتامین D نیز مصرف کند. اگر کودک در رژیم­‌غذایی­‌اش به­‌اندازه کافی ویتامین D دریافت نکند به مکمل نیاز خواهد داشت. دادن مکمل ویتامین D به کودک، فرایند جدیدی نیست. هرگونه مکمل جویدنی مولتی­‌ویتامین که حاوی ۴۰۰ واحد ویتامین D باشد، قابل قبول است. مولتی‌ویتامین مایع برای نوزادان طراحی شده است که هر دوز آن حاوی ۴۰۰ واحد ویتامین D است. ویتامین­‌های جویدنی برای کودکان بالای ۳ سال تجویز می‌شود که می‌توانند غذاهای سفت و آب­نبات را بجوند. مصرف مکمل‌های مایع در نوزادانی که از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه می‌کنند بهترین گزینه است. هر 1 میلی­‌لیتر از این مکمل‌ها، ۴۰۰ واحد ویتامین وجود دارد. همچنین مکمل‌هایی طراحی شده‌­اند که هر یک قطره از آن‌ها حاوی ۴۰۰ واحد ویتامین است.